Kritikk av sponsede blogger

På VG nett skriver de i dag om sponsede blogger og kritikk av bloggere som lar seg kjøpe og betale.
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=579097

Jeg er helt enig i at ved å reklamere for alt og ingenting mister en blogg troverdighet, og at det å være ærlig mot leserne er viktig. Men, uttalelsene fra Hans Mathias Thjømøe må jeg si at ikke er helt oppdaterte, og jeg lurer rett og slett på om VG burde ha snakket med en litt bedre kilde. Å stille seg undrende til hvorfor annonsører velger blogger som plattform viser at noen ikke har hengt med i timen, og å si at det ikke finnes kunnskap om hvordan reklamene i tilfelle fungerer er feil.

For eksempel kan det man måle trafikk gjennom hvor mange som faktisk klikker på en annonse, og på en nettbutikk måle hvor mye salg man har som en følge av direkte trafikk fra bloggen. I tillegg har han liten tiltro til anbefalinger gjort av bloggere, og ellers på internett. Hva med for eksempel Lauren Luke, som har skapt seg en egen karriere med sminkeråd på internett? Eller undersøkelser, blant annet av Nielsen, som viser at ungdommer stoler langt mer på råd og tips fra andre forbrukere enn tradisjonelle reklamer? Blogging har gjort skolegården global, og mange ser på de store bloggeren som "venner" de kjenner godt. Deres anbefalinger har derfor stor verdi. Men, for bloggere er det ingen vits i å selge sjela for en hundrings, og for å skrive gode anbefalinger er man nødt til å tro på produktene. Og derfor mislykkes mange leverandører som sender ut ting i hytt og gevær, ikke fordi blogg som kanal ikke fungerer.

5 kommentarer

Det stod om deg i Sogn Avis i dag (: | KOMMENTERA DU, KOMMENTARE EG 2 GANGAR TILBAKE ! ;-*

Marte

11.jan.2010 kl.23:37

Bra innlegg. Bloggerne har utrolig stor påvirkningskraft! Men du må nok ha noen tusen besøkende hver dag for at det skal lønne seg, ja.

Cessa

13.jan.2010 kl.22:20

Hei! Kom over bloggen din via en artikkel på rb.no. Synes du har en bra blogg med mange gode innlegger. Liker at du skriver om samfunnsrelaterte ting.

Har et spørsmål til deg. Jeg har lyst til å jobbe med pr og slikt som du gjør. Men jeg lurer på hvordan jeg kommer meg dit med tanke på utdanning. Fint om du kunne svare på spørsmålet mitt.

Ellers, keep up the good woork!

Hans Petter

18.jan.2010 kl.20:19

Må si meg helt enig at Thjømøe ikke har fulgt med i timen. Dette har allerede blitt kommentert av 2 av mine kollegaer i TradeDoubler på bransjesiden Kampanje.com: http://www.kampanje.com/markedsf_ring/article536282.ece

Thjømøe valgte å svare på dette innlegget, noe som viser at han fortsatt er på et villspor han ikke kommer seg unna: http://www.kampanje.com/markedsf_ring/article537044.ece. Det kommer mest sansynligvis et svar fra mine kollegaer på svaret til Thjømøe, så følg med på Kampanje.com de nærmeste dagene

Johnny

19.jan.2010 kl.00:38

Stiller meg selv svært kritisk til Hans Mathias Thjømøe. Bedre ble det desverre ikke da han presterer å si: "Pene folk kommer jo lenger her i verden enn folk som ikke er så pene." i en artikkel i Dagbladet. En slik påstand finnes det desverre ikke belegg for i det hele tatt.

Uansett, god artikkel fra deg.

Skriv en ny kommentar

trendnote

trendnote

25, Oslo

Jeg jobber i PR-operatørene, et firma som jobber med markeds-PR. Der er jeg rådgiver, og får lov til å jobbe med mange spennende prosjekter og et stort spekter av kunder. Noen av tingene vi gjør omtaler jeg på disse sidene, og noen ganger skriver jeg om noe jeg ønsker vi hadde gjort. Som PR-rådgiver er man nødt til å følge med på alt som skjer i media, og som selverklært blad-junkie er jeg også godt oppdatert på mye av det som skjer i utlandet. Interessen for moter og trender kan karakteriseres som stor, og dette iblandet min jobb innen PR danner bakgrunnen for det jeg skriver om.

Utvalgt moteblogg Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits Blogglisten