Norske trender

I og med at det nå har vært høysesong for moteuker over hele verden tar jeg meg i å sammenligne Oslos bidrag med det som skjer i utlandet, noe som for så vidt er håpløst å gjøre. I år har jo egentlig alt og alle ment noe om Oslo Fashion Week. Egentlig er det jo bra at man i det hele tatt har vekket folks bevissthet og fått medias interesse om moter i lille Norge. Men her i landet har virkelig kjendiser overskygget klærne. Det var så å si ingen som hadde snakket med de som virkelig har noe å si om temaet, det viktigste var om et eller annet kjent fjes satt på første rad og nikket anerkjennende med tomt blikk. Selvfølgelig, klær og kjendiser har et nært forhold, men dette blir jo litt for platt. Derfor har også noe av det aller viktigste blitt borte når moteuken blir omtalt i media. Hvor er trendaspektet?  Du behøver ikke se lenger enn til Stockholm for å se at norske journalister omtaler moteuken på en helt annen måte. Da snakker de plutselig om trender, hva kommer og hva beskriver moten nå. Tydeligvis synes ikke norske journaliser at våre egne designere holder et høyt nok nivå til at man kan se nøyere på trender og snakke mote i et større perspektiv. Ok, jeg ser at vi ikke helt har kommet oss på samme nivå som Stockholm og København, og det er sikkert også fordi ikke så mange av våre designere gjør det stort internasjonalt. Men det blir ikke noe bedre av at moteuken blir redusert til ?Kjendisuka?.  Men uansett så er det vel dessverre slik at ikke alle norske designere har skjønt at det som skiller mote og klær generelt er trender. Jeg savner å se den samme helheten og de samme linjene som finnes i utlandet. På mange måter lever vi opp til vårt eget rykte som en outsider oppe i det kalde nord. Greit, vi har en lang vei å gå, men vi har i hvert fall startet på turen. Derfor går det også an å løfte blikket og ser hva som skjer rundt seg i litt større grad. Da hadde også media kanskje skrevet om noe mer enn champagne, party og kjendiser i en uke hvor designerne for en gangs skyld skulle vært stjernene.  Mote følger trender, det er ikke mote som skaper trendene!

Én kommentar

Mari

27.mar.2009 kl.16:19

Kul blogg! : )

Skriv en ny kommentar

trendnote

trendnote

25, Oslo

Jeg jobber i PR-operatørene, et firma som jobber med markeds-PR. Der er jeg rådgiver, og får lov til å jobbe med mange spennende prosjekter og et stort spekter av kunder. Noen av tingene vi gjør omtaler jeg på disse sidene, og noen ganger skriver jeg om noe jeg ønsker vi hadde gjort. Som PR-rådgiver er man nødt til å følge med på alt som skjer i media, og som selverklært blad-junkie er jeg også godt oppdatert på mye av det som skjer i utlandet. Interessen for moter og trender kan karakteriseres som stor, og dette iblandet min jobb innen PR danner bakgrunnen for det jeg skriver om.

Utvalgt moteblogg Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits
Blogglisten