Kriseklær

Finanskrise ? på en skala fra en til ti er jeg cirka dritt lei av akkurat det ordet. Men det har jo virkelig satt sitt preg på 2009, på mange måter. Personlig har jeg bestemt meg for at 2009 kommer til å bli et utrolig spennende år, fordi nye tider krever nye, kreative tanker og løsninger. Det er utrolig fascinerende å se hvordan økonomien påvirker klær, styling, innredning og uteliv. ?Finanskrise-mote? er allerede et etablert begrep, og fashionista er byttet ut med recessionista. Og om det er tydelig! Jenter skal se ut som om de har vært nødt til å låne klær fra kjæresten din, eller grave dem frem fra bestemors loft. H&M er hottere enn LVMH, og ?gratis? er det beste du kan høre. Når designerne viste frem sine siste kolleksjoner var det like muntert som i en begravelse, og bildene fra Marc Jacobs visning under NY fashion week gjorde derfor i hvert fall meg litt ekstra yr. Farger! Krisen har sørget for at glamor og glitter definitivt er på vei ut, men det behøver da ikke å være nitrist av den grunn? Et mer ?økonomisk? blikk på klær betyr ikke at man må se kjedelig ut, bruk heller pengene smartere. Og det har motebransjen vært en av de første til å se.  Det er ikke nytt økonomien påvirker moten, men for meg virker det som de yngre ofte finner mer kreative løsninger fordi de verken er satt i et fast mønster eller etablert på noen som helst måte. Det er vel derfor de både tør og må gjøre noe nytt og annerledes. Trygghet er ikke et godt grunnlag for kreative utfordringer, og da har man definitiv et godt grunnlag for å tenkte utenfor boksen nå.  At Armani droppet champagne og kaviar når han åpnet sin nye butikk i New York denne vinteren er et tydelig tegn på at det faktisk er trendy å stramme inn, og massene følger etter. Giorgio selv mente nemlig at det ga ?feil signaler?, og ville heller gi pengene til skolegang for barn i byen. Taktisk og trendy, men allikevel ikke et dårlig insj.   For det er liten tvil om at champagnen ikke flyter som den gjorde før, men det behøver ikke ha noe med penger å gjøre. Det blir rett og slett ikke sett på som like hot lenger. Så selv om 2009 kommer til å bli hardere enn før tror jeg det fører med seg noen bra ting også. Virkeligheten er ikke nødvendigvis så dum.  

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

trendnote

trendnote

25, Oslo

Jeg jobber i PR-operatørene, et firma som jobber med markeds-PR. Der er jeg rådgiver, og får lov til å jobbe med mange spennende prosjekter og et stort spekter av kunder. Noen av tingene vi gjør omtaler jeg på disse sidene, og noen ganger skriver jeg om noe jeg ønsker vi hadde gjort. Som PR-rådgiver er man nødt til å følge med på alt som skjer i media, og som selverklært blad-junkie er jeg også godt oppdatert på mye av det som skjer i utlandet. Interessen for moter og trender kan karakteriseres som stor, og dette iblandet min jobb innen PR danner bakgrunnen for det jeg skriver om.

Utvalgt moteblogg Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits
Blogglisten